Lange(re) wachttijden: hoe help je ons?

Vraag je zorg of ondersteuning aan bij team WijZ binnen de Jeugdwet of de Wmo? Dan moet je rekening houden met een langere wachttijd dan je van ons bent gewend. Dit geldt voor de wachttijd aan de telefoon en voor de afhandeling van meldingen en aanvragen. De behandeling van een aanvraag bij team WijZ binnen de Jeugdwet of Wmo kan nu 8 tot 12 weken duren. We doen ons uiterste best om de wachttijd te verkorten en geven aan hoe jij ons hierbij kan helpen.

Oorzaken langere wachttijd

De wachttijd komt onder andere doordat de vraag naar zorg en ondersteuning toeneemt en we te maken hebben met een personeelstekort binnen het team. Ook zijn er meer werkzaamheden bijgekomen. Denk hierbij aan het ondersteunen van inwoners met financiële vragen door de hoge inflatie en energieprijzen. Maar ook aan het regelen van leefgeld voor Oekraïense vluchtelingen. Wij vragen je begrip voor deze situatie.

Hoe kun je ons helpen?

Team WijZ ontvangt veel telefoontjes die onnodig zijn. Daarom verzoeken wij je om geen (telefonisch) contact met ons op te nemen als het gaat over:

  • Status (aan)melding

Het heeft geen zin om ons te benaderen met vragen over de stand van zaken van jouw melding. Wij nemen contact met je op zodra wij in de mogelijkheid zijn om jouw melding in behandeling te nemen of er een verder vervolg aan te geven.

  • Wachttijd zorgaanbieder hulp bij het huishouden

Gaat uw vraag over wanneer de indicatie voor hulp bij het huishouden wordt verzilverd? Dan adviseren wij u om geduldig af te wachten en eventueel contact op te nemen met uw toekomstige zorgaanbieder. Wij zijn niet in de mogelijkheid om deze wachttijd te verkorten.

  • Verzoek voor verlenging van een indicatie

Heb je al een indicatie voor hulp en loopt die bijna af? En is het nog niet mogelijk om zonder hulp verder te gaan? Dan kun je voortaan via het evaluatieformulier op de Waalwijzer een herindicatie aanvragen. Een medewerker van ons team controleert jouw ingevulde formulier. Als er nog vragen zijn, neemt deze medewerker contact met je op. Zo niet, dan krijg je een brief waarin staat dat er een herindicatie is afgegeven.

  • Vragen over woonhuisvesting

Problemen met het vinden van een woning kunnen medewerkers van Team WijZ niet voor je oplossen. Wel hebben we een aantal praktische tips hier voor je op een rijtje gezet. Die kunnen je helpen bij het oplossen van jouw woonprobleem. Kan je niet vooruit met de tips en leidt jouw situatie tot problemen of zijn er kinderen bij betrokken? Dan onderzoeken we in een eenmalig adviesgesprek welke mogelijkheden je zou kunnen benutten of dat je misschien in aanmerking zou kunnen komen voor woonurgentie of een verhuisindicatie. Je moet je hiervoor telefonisch bij ons aanmelden.

Wachttijd verkorten

We doen er alles aan om de wachttijd zo kort mogelijk te maken. We proberen processen te vereenvoudigen en andere manieren in te zetten om informatie met elkaar uit te wisselen. Een mooi voorbeeld hiervan is het digitaal aanvragen van een herindicatie of een gehandicaptenparkeerkaart. Met dit soort oplossingen hopen we de wachttijd te verkorten.

Crisis, veiligheid en noodsituatie

Als er sprake is van crisis, onveiligheid en noodsituaties pakken wij de melding met voorrang op.