Lange(re) wachttijd bij team WijZ
Vraag je zorg of ondersteuning aan bij team WijZ binnen de Jeugdwet of de Wmo? Dan moet je rekening houden met een langere wachttijd dan je van ons bent gewend. Dit geldt voor de wachttijd aan de telefoon en voor de afhandeling van meldingen en aanvragen. De behandeling van een aanvraag bij team WijZ binnen de Jeugdwet of Wmo kan nu 8 tot 12 weken duren. We doen ons uiterste best om de wachttijd te verkorten.
Oorzaken langere wachttijd
De wachttijd komt onder andere doordat de vraag naar zorg en ondersteuning toeneemt en we te maken hebben met een personeelstekort binnen het team. Ook zijn er meer werkzaamheden bijgekomen. Denk hierbij aan het ondersteunen van inwoners met financiële vragen door de hoge inflatie en energieprijzen. Maar ook aan het regelen van leefgeld voor Oekraiense vluchtelingen. Wij vragen je begrip voor deze situatie.
Wachttijd verkorten
We doen er alles aan om de wachttijd zo kort mogelijk te maken. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat het aanvragen van een herindicatie voor zorg sneller gaat. Heb je al een indicatie voor hulp en loopt die bijna af? En is het nog niet mogelijk om zonder hulp verder te gaan? Dan kun je voortaan via het evaluatieformulier op de Waalwijzer een herindicatie aanvragen. Een medewerker van ons team controleert jouw ingevulde formulier. Als er nog vragen zijn, neemt deze medewerker contact met je op. Zo niet, dan krijg je een brief waarin staat dat er een herindicatie is afgegeven. Met dit soort oplossingen hopen we de wachttijd te verkorten.
Crisis, veiligheid en noodsituatie
Als er sprake is van crisis, onveiligheid en noodsituaties pakken wij de melding met voorrang op.